PEMIMPIN UMAYYAH
Muawiyah, khalifah pertama Umayyah, adalah gubernur Suriah pada masa Usman
bin Affan. Masa kekhalifahan Usman berakhir setelah beliau dibunuh dan
kemudian rakyat menunjuk Ali bin Abi Thalib sebagai khalifah. Muawiyah
menolak karena pembunuh Usman sekarang sudah bergabung dengan Ali dan memimpin
tentara menyerang Ali pada 657.
Kedua belah pihak akhirnya setuju mengadakan rekonsiliasi namun kemudian dunia Islam menjadi
terpecah.
Ali dibunuh pada 661
dan kekhalifahannya berakhir. Hasan, anak Ali dan cucu Nabi
Muhammad SAW menyatakan kesetiaannya pada Muawiyah dan Muawiyah pun
memproklamirkan diri sebagai khalifah seluruh negeri Islam tersebut. Ibukota kekhalifahan
kemudian dipindahkan ke Damaskus.
Kekuasaan Bani Umayyah kemudian terus meluas ke segala penjuru dari Spanyol di barat
dan India di
timur. Salah satu penaklukan yang terkenal adalah penaklukan Semenanjung Iberia oleh Tariq bin Ziyad yang menyeberangi Gibraltar.
Kekuasaan Umayyah berakhir pada 750
setelah dikalahkan oleh Bani Abbasiyah dan kemudian seorang Umayyah bernama Abdur Rahman I mengambil alih kekuasaan Muslim di
Spanyol dan mendirikan kembali Bani Umayyah.
PEMIMPIN UMAYYAH
Muawiyah, khalifah pertama Umayyah, adalah gubernur Suriah pada masa Usman
bin Affan. Masa kekhalifahan Usman berakhir setelah beliau dibunuh dan
kemudian rakyat menunjuk Ali bin Abi Thalib sebagai khalifah. Muawiyah
menolak karena pembunuh Usman sekarang sudah bergabung dengan Ali dan memimpin
tentara menyerang Ali pada 657.
Kedua belah pihak akhirnya setuju mengadakan rekonsiliasi namun kemudian dunia Islam menjadi
terpecah.
Ali dibunuh pada 661
dan kekhalifahannya berakhir. Hasan, anak Ali dan cucu Nabi
Muhammad SAW menyatakan kesetiaannya pada Muawiyah dan Muawiyah pun
memproklamirkan diri sebagai khalifah seluruh negeri Islam tersebut. Ibukota kekhalifahan
kemudian dipindahkan ke Damaskus.
Kekuasaan Bani Umayyah kemudian terus meluas ke segala penjuru dari Spanyol di barat
dan India di
timur. Salah satu penaklukan yang terkenal adalah penaklukan Semenanjung Iberia oleh Tariq bin Ziyad yang menyeberangi Gibraltar.
Kekuasaan Umayyah berakhir pada 750
setelah dikalahkan oleh Bani Abbasiyah dan kemudian seorang Umayyah bernama Abdur Rahman I mengambil alih kekuasaan Muslim di
Spanyol dan mendirikan kembali Bani Umayyah.
MASYARAKAT ISLAM ZAMAN BANI
UMAYYAH
Kerajaan Bani Umayyah diasaskan oleh Muawiyah Bin Abu Sufian pada tahun
661 M. Beliau daripada keturunan Bani Umayyah, bekas Gabenor Syam dan seorang
pemimpin yang pintar dan mempunyai fikiran yang tajam. Penubuhan Kerajaan Bani
Umayyah menyebabkan sistem pemerintahan demokrasi dan pemilihan Khalifah Islam
berdasarkan Sistem Syura lenyap dan mewujudkan sistem pemerintahan monarki dan
pemilihan Khalifah Umayyah berdasarkan sistem warisan. Kerajaan Bani Umayyah
dibahagikan kepada 3 tahap iaitu tahap kelahiran (661-705 M), zaman kemajuan
dan pembangunan (705-724 M) dan zaman kehancuran (724-750 M). Pada zaman ini,
masyarakat Islam terbahagi kepada golongan pemerintah, kaum Mawali, golongan
Zimmi dan golongan hamba.
GOLONGAN PEMERINTAH
Golongan pemerintah diterajui oleh keluarga dari Bani Umayyah. Nama ini
diambil sempena nama ketua keluarga Umayyah Bin Abd Syams Bin Abdul Manaf Bin
Qusay Bin Kilab dari keturunan Quraisy.
Kerajaan ini diperintah oleh dua keluarga besar iaitu keluarga Abu Sufian
(23 tahun) dan keluarga Marwan (68 tahun). Terdapat 3 orang Khalifah dari
keluarga Abu Sufian iaitu Muawiyah Bin Abu Sufian (661-680), Yazid Bin Muawiyah
(680-683) dan Muawiyah Bin Yazid (683). Bagi keluarga Marwan, terdapat 11 orang
Khalifah dimana kumpulan pertama dimulakan oleh Marwan I Bin al-Hakam (684-685)
dan diakhiri oleh Hisham Bin Abdul Malik (724-743). Khalifah bagi kumpulan
kedua ialah al-Walid II bin Yazid, Yazid III Bin al-Walid, Ibrahim Bin al-Walid
dan Marwan Bin Muhammad.
Semasa keluarga Abu Sufian, masyarakat Islam aman dan stabil. Ketika
keluarga Marwan mengambilalih pemerintahan, negara Islam tidak stabil dan
kucar-kacir. Keadaan ini diselamatkan oleh Abdul Malik Bin Marwan. Dengan itu,
Kerajaan Bani Umayyah mulai mengalami zaman kegemilangan. Khalifah Umar Bin
Abdul Aziz telah menegakkan semula sebuah komuniti Islam yang teguh tetapi
penggantinya tidak berhati-hati, cuai dengan tanggungjawab menyebabkan usaha
Umar disia-siakan.
Sebahagian besar corak kehidupan Khalifah Kerajaan Bani Umayyah terikut
dengan corak pemerintahan Kerajaan Byzantine dengan dikelilingi kemewahan dan
hiburan. Perpecahan masyarakat ketara. Antara gerakan penentangan yang terkenal
ialah gerakan Azariqah dan Najdiyah.
GOLONGAN MAWALI
Terdapat dua pandangan.
Pandangan pertama - negatif. Ia disokong oleh J. Wellhausen, Goldziher
dan Belyaev. Mereka berpendapat bahawa Mawali tidak mempunyai tempat dalam
pemerintahan dan pentadbiran. Ia disebabkan pemerintahan Bani Umayyah
berlandaskan semngat Asabiyah keturunan Arab. Oleh itu, orang Arab diberi
keutamaan dalam semua perkara manakala kaum Mawali tidak dapat memegang jawatan
penting dan tidka bebas bergerak. Dari segi ekonomi, mereka merupakan golongan
berpendapatan rendah dan tidak menerima ganjaran atau sara hidup yang tetap
dalam perkhidmatan ketenteraan. Dari segi sosial, golongan Mawali tidak boleh
berkahwin dengan perempuan Arab. Pernah dikatakan bahawa golongan Mawali ini
diperintah untuk balik ke Kufah bagi mengusahakan pertanian. Tangan dan kaki
mereka dicop dengan nama kampung supaya dapat dikesan. Dari segi Agama, kaum
Mawali tidka boleh solat bersama-sama kaum Arab sehinggalah beberapa buah
masjid dibina khusus untuk Mawali. Mereka dikehendaki membayar jizyah (cukai
perlindungan) walaupun beragama Islam.
Pandangan kedua menghala ke positif. Dari segi pemerintahan dan
pentadbiran, mereka dikatakan memainkan peranan penting. Mereka telah menjadi
pegawai Jabatan Kewangan (Diwan al-Kharaj). Sebagai contoh, Maymun Bin Mihran
menjadi Pengarah Jabatan Cukai di Jazirah oleh Umar dan Ubaidullah Bin Barray
menjadi Pengarah Jabatan Cukai di Iraq oleh Muawiyah. Selain itu, mereka juga
menjadi pegawai Jabatan Urusetia (Diwan al-Khattam) yang bertanggungjawab
mengecap surat
rasmi kerajaan. Kerja ini merupakan kerja yang sulit dan rahsia dan memerlukan
orang ikhlas dan jujur serta amanah. Sebagai contoh, Junah (oleh Khalifah Abdul
Malik), Syu'aib al-Sabi (oleh Khalifah al-Walid Bin Abdul Malik), Amir
Binal-Harith dan Qatan (oleh Khalifah Yazid Bin al-Walid). Mereka juga pernah
menjadi pegawai Jabatan Perhubungan Awam (Diwan al-Rasa'il) seperti al-Laith
Abi Ruqayyah, Rusydayn dan Salim. Mereka juga berkhidmat sebagai pengawal dan
penjaga istana. Tuganya ialah menjaga keselamatan istana dan dibayar gaji
setimpal dengan kerja yang dilakukan. Contohnya Abu Mukhriq dan Khalid Bin
Dayyan. Rabah, Khalid, Safwan dan Jubayr pula menjadi Hajib yang bertugas
menyoal siasat pengunjung istana sebelum masuk bertemu dengan Khalifah. Di
Afrika Utara dan Maghribi, Abu al-Muhajir Dinar dan Yazid Bin Abu Muslim
menjadi Gabenor wilayah. Dari segi ekonomi, mereka hidup kaya raya seperti
Fairuz Husayn. Hal ini membuktikan bahawa bukan semua kaum Mawali hidup dalam
kemiskinan. Dari segi ketenteraan, ia dimonopoli oleh orang Arab dan tiada
jawatan yang diberi kepada kaum Mawali. Angkatan tenteranya diketuai oleh orang
Arab Syria sama ada keturunan Yaman atau Qais. Bani tentera pembantu, ia
terdiri daripada kaum Arab dan Mawali. Tentera Arab didaftar dan dibayar gaji
manakala tentera Mawali berkhidmat sebagai tentera infanteri, tidak didaftar dan
dibayar gaji.
GERAKAN
PENENTANGAN BANI UMAYYAH
Gerakan Azariqah
Gerakan ini dipimpin oleh Azraq Bin Nafi. Is muncul di Basrah pada 683 M
berikutan dengan penyingkiran Ubaidullah Bin Ziyad dan kematian Khalifah Yazid
I. Kemudiannya, gerakan ini berpindah ke Ahwaz dan Kirman dan berjaya memberi
tentangan hebat kepada Ibn al-Zubayr. Jumlah tenteranya ialah 20,000 orang.
Mereka berjaya menguasai Ahwaz, Fars, Kirman, Isfahan dan Tabaristan. Pemimpin yang lain
bagi gerakan ini ialah Qatari Bin Fuja'ah. Doktrin kaum Azariqah ialah (1)
orang yang berzina, derhaka kepada ibu bapa, membunuh dianggap kafir dan kekal
dalam neraka; (2) menghukum kafir ke atas orang yang tidak menyertai Azariqah;
dan (3) mengharuskan rampasan harta benda orang yang mengingkari mereka.
Najaiyah
Gerakan ini diasaskan oleh Najdah Bin Amir al-Hanafi. Ia muncul serentak
dengan Gerakan Azariqah. Dari segi matlamatnya, ia sama dengan Azariqah iaitu
menjatuhkan Bani Umayyah dan kuasa Ibn al-Zubayr. Pada permulaannya, gerakan
ini bekerjasama dengan Azariqah tetapi disebabkan perbezaan ideologi, akhirnya
berpecah. Perbezaan ini berlaku dimana Azariqah mengamalkan konsep isti'rad
(menghalalkan darah sesiapa sahaja yang tidak menyokong mereka) dan Najdiyah
menganggap ia terlampau. Golongan Najdiyah berpendapat bahawa mereka yang tidak
sokong hanya boleh dikenakan kafir apabila mereka menentang. Najdiyah
menubuhkan komuniti sendiri, mengamalkan al-Quran mengikut tafsiran mereka.
Mereka tidak mewajibkan adanya Khalifah tetapi perlu mematuhi al-Quran. Mereka
terdiri daripada kaum Badwi dan lebih bergiat dalam politik dan ketenteraan
berbanding dengan teologi.
Penentangan Kaum Syi'ah
Penentangan bermula sejak zaman Muawiyah Bin Abu Sufian. Pembunuhan
Husayn di Karbala menaikkan semangat mereka untuk menentang Muawiyah. Berikutan
peristiwa karbala ,
wujud golongan al-Tawwabun pimpinan Sulayman Bin Surad al-Khuza'i (pengikut
Khalifah Ali yang setia). Golongan ini berasa berdosa dan bertaubat kerana
tidak mempertahankan Husayn dan bagi menebus dosa, mereka mesti berjuang dan
berkorban bagi menentang Bani Umayyah. Perjuangan Syi'ah disambung baik oleh
Mukhtar. Perjuangan al-Mukhtar berbeza dengan kaum Syi'ah kerana (a) orang
pertama memperjuangkan hak dan kedudukan Muhamamd al-Hanafiyah. Sebelum itu,
kaum Syi'ah memperjuangkan hak dan kedudukan Husayn; (b) orang pertama
menonjolkan jawatan Wazir yang tidak pernah dilakukan oleh Syi'ah; (c)
tindakannya tidak direstui oleh Muhammad al-Hanafiyah; dan (d) cuba memihak
kaum Mawali menyebabkan kaum Syi'ah kecewa. Kaum Mawali menyokong al-Mukhtar
kerana perasaan tidak puas hati terhadap pemerintahan Bani Umayyah yang
bersifat perkauman Arab. Al-Mukhtar telah mengambil kesempatan ini untuk
memperkukuhkan kedudukannya.
KHILAFAH
BANI UMAYYAH
Khilafah Bani Umayyah berumur 90 tahun yaitu dimulai pada masa kekuasaan
Muawiyah, dimana pemerintahan yang bersifat demokratis berubah menjadi monarchiheridetis
(kerajaan turun temurun), yang diperoleh melalui kekerasan, diplomasi dan tipu
daya, tidak dengan pemilihan atau suara terbanyak.Suksesi kepemimpinan secara
turun temurun dimulai ketika Muawiyah mewajibkan seluruh rakyatnya untuk
menyatakan setia terhadap anaknya, Yazid. Muawiyah bermaksud mencontoh monarchi
di Persia
dan Bizantium. Dia memang tetap menggunakan istilah khalifah, namun dia
memberikan interprestasi baru dari kata-kata itu untuk mengagungkan jabatan
tersebut. Dia menyebutnya "khalifah Allah" dalam pengertian
"penguasa" yang diangkat oleh Allah.
Khalifah besar Bani Umayyah ini adalah Muawiyah ibn Abi Sufyan (661-680
M), Abd al-Malik ibn Marwan (685- 705 M), al-Walid ibn Abdul Malik (705-715 M),
Umar ibn Abd al-Aziz (717- 720 M) dan Hasyim ibn Abd al-Malik (724- 743 M).
Ekspansi yang terhenti pada masa khalifah Utsman dan Ali dilanjutkan
kembali oleh dinasti ini. Di zaman Muawiyah ,
Tunisia dapat
ditaklukkan. Di sebelah timur, Muawiyah dapat menguasai daerah Khurasan sampai
ke sungai Oxus dan Afganistan sampai ke Kabul .
Angkatan lautnya melakukan serangan-serangan ke ibu kota Bizantium, Konstantinopel. Ekspansi ke
timur yang dilakukan Muawiyah kemudian dilanjutkan oleh khalifah Abd al-Malik.
Dia mengirim tentara menyeberangi sungai Oxus dan dapat berhasil menundukkan Balkh , Bukhara , Khawarizm,
Ferghana dan Samarkand .
Tentaranya bahkan sampai ke India
dan dapat menguasai Balukhistan, Sind dan daerah Punjab
sampai ke Maltan.
Ekspansi ke barat secara besar-besaran dilanjutkan di zaman al-Walid ibn
Abdul Malik. Masa pemerintahan Walid adalah masa ketenteraman, kemakmuran dan
ketertiban. Umat Islam merasa hidup bahagia. Pada masa pemerintahannya yang
berjalan kurang lebih sepuluh tahun itu tercatat suatu ekspedisi militer dari
Afrika Utara menuju wilayah barat daya, benua Eropa, yaitu pada tahun 711 M.
Setelah al-Jazair dan Marokko dapat ditundukan, Tariq bin Ziyad, pemimpin
pasukan Islam, dengan pasukannya menyeberangi selat yang memisahkan antara
Marokko dengan benua Eropa, dan mendarat di suatu tempat yang sekarang dikenal
dengan nama Gibraltar (Jabal Tariq). Tentara Spanyol dapat dikalahkan. Dengan
demikian, Spanyol menjadi sasaran ekspansi selanjutnya. Ibu kota Spanyol, Kordova, dengan cepatnya dapat
dikuasai. Menyusul setelah itu kota-kota lain seperti Sevi'e, Elvira dan Toledo yang dijadikan ibu kota Spanyol yang baru setelah jatuhnya
Kordova. Pasukan Islam memperoleh kemenangan dengan mudah karena mendapat
dukungan dari rakyat setempat yang sejak lama menderita akibat kekejaman
penguasa. Di zaman Umar ibn Abd al-Aziz, serangan dilakukan ke Prancis melalui
pegunungan Piranee. Serangan ini dipimpin oleh Aburrahman ibn Abdullah
al-Ghafiqi. Ia mulai dengan menyerang Bordeau, Poitiers . Dari sana ia mencoba menyerang Tours. Namun, dalam
peperangan yang terjadi di luar kota Tours , al-Ghafiqi
terbunuh, dan tentaranya mundur kembali ke Spanyol. Disamping daerah-daerah
tersebut di atas, pulau-pulau yang terdapat di Laut Tengah juga jatuh ke tangan
Islam pada zaman Bani Umayyah ini.
Dengan keberhasilan ekspansi ke beberapa daerah, baik di timur maupun
barat, wilayah kekuasaan Islam masa Bani Umayyah ini betul-betul sangat luas.
Daerah-daerah itu meliputi Spanyol, Afrika Utara, Syria, Palestina, Jazirah
Arabia, Irak, sebagian Asia Kecil, Persia, Afganistan, daerah yang sekarang
disebut Pakistan, Purkmenia, Uzbek, dan Kirgis di Asia Tengah.
Disamping ekspansi kekuasaan Islam, Bani Umayyah juga banyak berjasa
dalam pembangunan di berbagai bidang. Muawiyah mendirikan dinas pos dan
tempat-tempat tertentu dengan menyediakan kuda yang lengkap dengan peralatannya
di sepanjang jalan. Dia juga berusaha menertibkan angkatan bersenjata dan
mencetak mata uang. Pada masanya, jabatan khusus seorang hakim (qadhi)
mulai berkembang menjadi profesi tersendiri, Qadhi adalah seorang spesialis
dibidangnya. Abd al-Malik mengubah mata uang Bizantium dan Persia yang dipakai di
daerah-daerah yang dikuasai Islam. Untuk itu, dia mencetak uang tersendiri pada
tahun 659 M dengan memakai kata-kata dan tulisan Arab. Khalifah Abd al-Malik
juga berhasil melakukan pembenahan-pembenahan administrasi pemerintahan dan
memberlakukan bahasa Arab sebagai bahasa resmi administrasi pemerintahan Islam.
Keberhasilan Khalifah Abd al-Malik diikuti oleh puteranya Al-Walid ibn Abd
al-Malik (705- 715 M) seorang yang berkemauan keras dan berkemampuan
melaksanakan pembangunan. Dia membangun panti-panti untuk orang cacat. Semua
personel yang terlibat dalam kegiatan yang humanis ini digaji oleh negara
secara tetap. Dia juga membangun jalan-jalan raya yang menghubungkan suatu
daerah dengan daerah lainnya, pabrik-pabrik, gedung-gedung pemerintahan dan
masjid-masjid yang megah.
Meskipun keberhasilan banyak dicapai dinasti ini, namun tidak berarti
bahwa politik dalam negeri dapat dianggap stabil. Muawiyah tidak mentaati isi
perjanjiannya dengan Hasan ibn Ali ketika dia naik tahta, yang menyebutkan
bahwa persoalan penggantian pemimpin setelah Muawiyah diserahkan kepada
pemilihan umat Islam. Deklarasi pengangkatan anaknya Yazid sebagai putera
mahkota menyebabkan munculnya gerakan-gerakan oposisi di kalangan rakyat yang
mengakibatkan terjadinya perang saudara beberapa kali dan berkelanjutan.
Ketika Yazid naik tahta, sejumlah tokoh terkemuka di Madinah tidak mau
menyatakan setia kepadanya. Yazid kemudian mengirim surat kepada gubernur Madinah, memintanya
untuk memaksa penduduk mengambil sumpah setia kepadanya. Dengan cara ini, semua
orang terpaksa tunduk, kecuali Husein ibn Ali dan Abdulah ibn Zubair. Bersamaan
dengan itu, Syi'ah (pengikut Ali) melakukan konsolidasi (penggabungan) kekuatan
kembali. Perlawanan terhadab Bani Umayyah dimulai oleh Husein ibn Ali. Pada
tahun 680 M, ia pindah dari Makkah ke Kufah atas permintaan golongan Syi'ah
yang ada di Irak. Umat Islam di daerah ini tidak mengakui Yazid. Mereka
mengangkat Husein sebagai khalifah. Dalam pertempuran yang tidak seimbang di
Karbela, sebuah daerah di dekat Kufah, tentara Husein kalah dan Husein sendiri
mati terbunuh. Kepalanya dipenggal dan dikirim ke Damaskus, sedang tubuhnya
dikubur di Karbela.
Perlawanan orang-orang Syi'ah tidak padam dengan terbunuhnya Husein.
Gerakan mereka bahkan menjadi lebih keras, lebih gigih dan tersebar luas.
Banyak pemberontakan yang dipelopori kaum Syi'ah terjadi. Yang termashur
diantaranya adalah pemberontakan Mukhtar di Kufah pada tahun 685-687 M. Mukhtar
mendapat banyak pengikut dari kalangan kaum Mawali. yaitu umat Islam bukan
Arab, berasal dari Persia , Armenia
dan lain-lain yang pada masa Bani Umayyah dianggap sebagai warga negara kelas
dua. Mukhtar terbunuh dalam peperangan melawan gerakan oposisi lainnya, gerakan
Abdullah ibn Zubair. Namun, ibn Zubair juga tidak berhasil menghentikan gerakan
Syi'ah.
Abdullah ibn Zubair membina gerakan oposisinya di Makkah setelah dia
menolak sumpah setia terhadap Yazid. Akan tetapi, dia baru menyatakan dirinya
secara terbuka sebagai khalifah setelah Husein ibn Ali terbunuh. Tentara Yazid
kemudian mengepung Makkah. Dua pasukan bertemu dan pertempuran pun tak
terhindarkan. Namun, peperangan terhenti karena Yazid wafat dan tentara Bani
Umayyah kembali ke Damaskus. Gerakan Abdullah ibn Zubair baru dapat dihancurkan
pada masa kekhalifahan Abd al-Malik. Tentara Bani Umayyah dipimpin al-Hajjaj
berangkat menuju Thaif, kemudian ke Madinah dan akhirnya meneruskan perjalanan
ke Makkah. Ka'bah diserbu. Keluarga Zubair dan sahabatnya melarikan diri,
sementara ibn Zubair sendiri dengan gigih melakukan perlawanan sampai akhirnya
terbunuh pada tahun 73 H/692 M.
Selain gerakan di atas, gerakan-gerakan anarkis yang dilancarkan kelompok
Khawarij dan Syi'ah juga dapat diredakan. Keberhasilan memberantas
gerakan-gerakan itulah yang membuat orientasi pemerintahan dinasti ini dapat
diarahkan kepada pengamanan daerah-daerah kekuasaan di wilayah timur (meliputi
kota-kota di sekitar Asia Tengah) dan wilayah Afrika bagian utara, bahkan
membuka jalan untuk menaklukkan Spanyol. Hubungan pemerintah dengan golongan
oposisi membaik pada masa pemerintahan Khalifah Umar ibn Abd al-Aziz (717-720
M). Ketika dinobatkan sebagai khalifah, dia menyatakan bahwa memperbaiki dan
meningkatkan negeri yang berada dalam wilayah Islam lebih baik daripada
menambah perluasannya. Ini berarti bahwa prioritas utama adalah pembangunan
dalam negeri. Meskipun masa pemerintahannya sangat singkat, dia berhasil
menjalin hubungan baik dengan golongan Syi'ah. Dia juga memberi kebebasan
kepada penganut agama lain untuk beribadah sesuai dengan keyakinan dan
kepercayaannya. Pajak diperingan. Kedudukan mawali disejajarkan dengan muslim
Arab. Sepeninggal Umar ibn Abd al-Aziz, kekuasaan Bani Umayyah berada di bawah
khalifah Yazid ibn Abd al-Malik (720- 724 M). Penguasa yang satu ini terlalu
gandrung kepada kemewahan dan kurang memperhatikan kehidupan rakyat. Masyarakat
yang sebelumnya hidup dalam ketenteraman dan kedamaian, pada zamannya berubah
menjadi kacau. Dengan latar belakang dan kepentingan etnis politis, masyarakat
menyatakan konfrontasi terhadap pemerintahan Yazid ibn Abd al-Malik. Kerusuhan
terus berlanjut hingga masa pemerintahan Khalifah berikutnya, Hisyam ibn Abd
al-Malik (724-743 M). Bahkan di zaman Hisyam ini muncul satu kekuatan baru yang
menjadi tantangan berat bagi pemerintahan Bani Umayyah. Kekuatan itu berasal
dari kalangan Bani Hasyim yang didukung oleh golongan mawali dan merupakan
ancaman yang sangat serius. Dalam perkembangan berikutnya kekuatan baru ini,
mampu menggulingkan dinasti Umawiyah dan menggantikannya dengan dinasti baru,
Bani Abbas. Sebenarnya Hisyam ibn Abd al-Maiik adalah seorang khalifah yang
kuat dan terampil. Akan tetapi, karena gerakan oposisi terlalu kuat khalifah
tidak berdaya mematahkannya.
Sepeninggal Hisyam ibn Abd al-Malik, khalifah-khalifah Bani Umayyah yang
tampil bukan hanya lemah tetapi juga bermoral buruk. Hal ini makin memperkuat
golongan oposisi. Akhirnya, pada tahun 750 M, Daulat Umayyah digulingkan Bani
Abbas yang bersekutu dengan Abu Muslim al-Khurasani. Marwan bin Muhammad,
khalifah terakhir Bani Umayyah, melarikan diri ke Mesir, ditangkap dan dibunuh
di sana .
1.
Sistem pergantian khalifah melalui
garis keturunan adalah sesuatu yang baru bagi tradisi Arab yang lebih
menekankan aspek senioritas. Pengaturannya tidak jelas. Ketidakjelasan sistem
pergantian khalifah ini menyebabkan terjadinya persaingan yang tidak sehat di
kalangan anggota keluarga istana.
2.
Latar belakang terbentuknya
dinasti Bani Umayyah tidak bisa dipisahkan dari konflik-konflik politik yang
terjadi di masa Ali. Sisa-sisa Syi'ah (para pengikut Ali) dan Khawarij terus
menjadi gerakan oposisi, baik secara terbuka seperti di masa awal dan akhir
maupun secara tersembunyi seperti di masa pertengahan kekuasaan Bani Umayyah.
Penumpasan terhadap gerakan-gerakan ini banyak menyedot kekuatan pemerintah.
3.
Pada masa kekuasaan Bani Umayyah,
pertentangan etnis antara suku Arabia Utara (Bani Qays) dan Arabia Selatan
(Bani Kalb) yang sudah ada sejak zaman sebelum Islam, makin meruncing.
Perselisihan ini mengakibatkan para penguasa Bani Umayyah mendapat kesulitan
untuk menggalang persatuan dan kesatuan. Disamping itu, sebagian besar golongan
mawali (non Arab), terutama di Irak dan wilayah bagian timur lainnya, merasa
tidak puas karena status mawali itu menggambarkan suatu inferioritas, ditambah
dengan keangkuhan bangsa Arab yang diperlihatkan pada masa Bani Umayyah.
4.
Lemahnya pemerintahan daulat Bani
Umayyah juga disebabkan oleh sikap hidup mewah di lingkungan istana sehingga
anak-anak khalifah tidak sanggup memikul beban berat kenegaraan tatkala mereka
mewarisi kekuasaan. Disamping itu, golongan agama banyak yang kecewa karena
perhatian penguasa terhadap perkembangan agama sangat kurang.
5.
Penyebab langsung tergulingnya
kekuasaan dinasti Bani Umayyah adalah munculnya kekuatan baru yang dipelopori
oleh keturunan al-Abbas ibn Abd al-Muthalib. Gerakan ini mendapat dukungan
penuh dari Bani Hasyim dan golongan Syi'ah, dan kaum mawali yang merasa dikelas
duakan oleh pemerintahan Bani Umayyah terhadap umat Islam.
Kronologi Kerajaan Bani Ummaiyyah
700M-
Kempen menentang kaum Barbar di Afrika Utara.
716M-
Serangan ke Konstantinopel.
717M-
Umar bin Abdul Aziz menjadi khalifah. Reformasi
besar-besaran dijalankan.
749M-
Kekalahan tentara Ummaiyyah di Kufah, Iraq ditangan tentara
Abbasiyyah.
Kekhalifahan
Umayyah di Damaskus
Muawiyah I
ibn Abi Sufyan, 661-680
Yazid I ibn
Muawiyah, 680-683
Muawiya II ibn Yazid, 683-684
Marwan I ibn
Hakam, 684-685
Abd
al-Malik ibn Marwan, 685-705
al-Walid I
ibn Abd al-Malik, 705-715
Suleiman ibn Abd al-Malik, 715-717
Umar ibn Abd al-Aziz, 717-720
Yazid II ibn
Abd al-Malik, 720-724
Hisham ibn Abd al-Malik, 724-743
al-Walid II
ibn Yazid II, 743-744
Yazid III
ibn al-Walid, 744
Ibrahim ibn al-Walid, 744
Emir Umayyah di
Kordoba
Abd
ar-Rahman I, 756-788
Hisham I, 788-796
al-Hakam I, 796-822
Abd ar-Rahman II, 822-888
Abdallah ibn Muhammad, 888-912
Abd ar-Rahman III, 912-929
Kekhalifahan
Umayyah di Kordoba
Abd ar-Rahman III, 929-961
Al-Hakam II, 961-976
Hisham II, 976-1008
Mohammed II, 1008-1009
Suleiman, 1009-1010
Hisham II, 1010-1012
Suleiman, restored, 1012-1017
Abd ar-Rahman IV, 1021-1022
Abd ar-Rahman V, 1022-1023
Muhammad III, 1023-1024
Hisham III, 1027-1031
Tidak ada komentar:
Posting Komentar